ZADANIA 12

Plan zajęć i zadania na dni 01 - 05 czerwca 2020r.


czas trwania zajęć 9.00-12.00
 
Temat tygodnia: Już czerwiec...

Drodzy Rodzice, czy macie już pomysł jak świętować z dziećmi przypadający jutro Dzień Dziecka? 
Zadań na poniedziałek nie przygotowałam zbyt dużo, abyście Państwo razem z dziećmi mogli spędzić ten czas bez pośpiechu, tak jak zaplanowaliście (zadania dodatkowe, są oczywiście dla chętnych).

Tutaj znalazłam 20 pomysłów na świętowanie - pewnie niektóre da się zrealizować i można z nich skorzystać:

kliknij
https://www.edziecko.pl/czas_wolny/1,79324,2738484,20-pomyslow-na-swietowanie-dnia-dziecka.html



Poniedziałek 1 czerwca


Temat dnia: Dzień Dziecka

Przeczytajcie proszę dzieciom moje życzenia.

Drogie dzieci, dziś Wasze święto DZIEŃ DZIECKA!  Z tej okazji składam Wam najlepsze życzenia, aby każdy dzień był jak z bajkowego świata, o którym śpiewacie w tej piosence... życzę pięknych, dziecięcych przyjaźni, pasjonujących przygód i zawsze uśmiechu od ucha do ucha! Spełniajcie swoje dziecięce marzenia 💟





kliknij

https://www.facebook.com/968431179945783/videos/837358740086380/

zajęcia językowe,  zabawy ruchowe, zajęcia matematyczne, ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia spostrzegania i pamięci, ćwiczenia oddechowe, zajęcia plastyczne


ZADANIA 

1. Międzynarodowy Dzień Dziecka. Rodzice wyjaśniają dzieciom, że pierwszego czerwca na całym świecie obchodzony jest Dzień Dziecka. Przypomnienie, który to z kolei miesiąc (dzieci starsze). 

* Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Nazwy miesięcy – utrwalanie nazw miesięcy.

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za R. – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.
Jakie miesiące
w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy
miesięcy znamy?
Komu nie sprawi
trudu zadanie,
niech rozpoczyna
ich wyliczanie.
Powietrza dużo
buzia nabiera
i na wydechu
nazwy wymienia:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad,
grudzień. *
Jeśli za trudne
było zadanie,
ćwicz dalej z nami
to wyliczanie:
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,
− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.


* Oglądanie obrazków dzieci z różnych kontynentów - dzieci  wymieniają różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.).

kliknij
https://drive.google.com/file/d/1FsuWD5e06b0bNDzQ7EAgM6-vkqXPGFCI/view

 * Jeśli mamy globus szukamy z dziećmi, gdzie mieszkają dzieci różnych narodowości- zaczynając od Polski.


2. Przerwa na gimnastykę.

kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA 
  
3. Kule i koła – ćwiczenia i zabawy.

• Słuchanie wiersza Marii Terlikowskiej "Kolorowe koła".


Wyjaśnianie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka, które będą występowały w wierszu (pokazujemy zdjęcia poniżej)

Semafor – sygnalizator kolejowy do sterowania ruchem kolejowym, aby informować maszynistę. Mogą być semafory  kształtowe lub semafory świetlne. 

Gondola – kosz w balonie

Staroświecka - to znaczy wywodząca się z dawnych czasów.

 
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.

Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula. (…)


• Rozmowa na temat wiersza.


− Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu? (Dzieci nazywają je i wskazują na zdjęciach).
 Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu? (Dzieci, tak samo jak przy kole, nazywają je i wskazują na zdjęciach).

Nawiązujemy do pierwszego zadania z globusem - dzieci określają czym jest golbus kołem, czy kulą.






gondola

semafor kształtowy










semafor świetlny






• Segregowanie przedmiotów przygotowanych przez R.
np. plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek, taca, różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki.
Segregowanie przedmiotów na te w kształcie koła (plastikowy talerz, koło samochodzika, kolorowy krążek, taca…) i te w kształcie kuli (różnej wielkości piłki, pomarańcza, koraliki…).


• Określenie różnic między kołem a kulą.
Potrzebne: napisy- kula, koło, kartonowe koło, piłeczka.


Dzieci biorą między dłonie kartonowe koło. Powinny dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czują między dłońmi. 

Potem biorą piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka
zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło.
Potem dzieci rzucają kartonowe koła na podłogę. One upadają i leżą.

Następnie rzucają piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla.

• Czytanie całościowe lub samodzielne wyrazów kula, koło.


Następnie R. rozcina koło. Ma dwie płaskie połówki koła. Kroi pomarańczę na plasterki, otrzymuje kawałki w kształcie koła. (R. wyjaśnia, że środek każdej kuli ma kształt koła).

• Zabawa muzyczno-ruchowa "Kula-koło".

Potrzebne: odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii, krążek lub koło wycięte z papieru, wyrazy na kartce: kula, koło.

Przy nagraniu spokojnej muzyki dzieci w dowolny sposób poruszają się po pomieszczeniu. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i patrzą, jaki wyraz pokaże R. Jeżeli tym wyrazem jest kula – dzieci jak piłeczki podskakują w miejscu, a jeżeli koło, dzieci stają na krążku i wykonują przysiady. Ponowne dźwięki muzyki zachęcają dzieci do swobodnego poruszania się. Zabawę powtarzamy kilka razy.
 
UWAGA STARE KARTY PRACY

Karta pracy, cz. 3, s. 50.
Otaczanie zieloną pętlą tego, co ma kształt koła, a czerwoną – kuli. Rysowanie kół po śladach.
Kolorowanie najmniejszego koła na żółto, a największego – na niebiesko.


4. Zabawy "Bańki mydlane".

* "Bańka w bańce"
potrzebne cukier, słomka, płyn do naczyń

kliknij 
https://www.youtube.com/watch?v=BaFejpsGhWE


* "Gigantyczne bańki mydlane" (dla chcących)

kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=bZz1Izsykwk 

inny sposób zrobienia przyrządu do baniek:

kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=yultTGHblEw

* Malowanie bańkami mydlanymi  (dla chcących)
potrzebne barwniki spożywcze

kliknij
https://www.haart.pl/2017/03/banki-mydlane/ 

Zadania dodatkowe dla chętnych

* Dzień Dziecka z TV ABC 

kliknij

https://abc.tvp.pl/18597055/dzien-dziecka

* Praca plastyczna "Lot balonem"


kliknij 

http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/05/lot-balonem-wakacyjna-praca-plastyczna.html?fbclid=IwAR1y2_psaFEDR9lLKSUZOI64fHhhMDW8H4cVX1ZIl0G_JTw9AxpV1Dqc6_4 

* Kolorowanki "Dzieci świata" - do wyboru.

kliknij
https://drive.google.com/file/d/1gmEpEV5x2x4-zoJyVJYaeZbAovoWvTU4/view 

kliknij

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dzieci-swiata/# 

kliknij

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dzisiaj-dzien-dziecka/ 

* Ćwiczenia pamięci

kliknij

https://view.genial.ly/5ec91b27ad9c9e0d8e207940


 * Ćwiczenia spostrzegawczości


kliknij

https://view.genial.ly/5eca59e2f3aac90d34a37c23 


Wtorek 2 czerwca


Temat dnia: Dbamy o higienę
 

zajęcia czytelnicze, zajęcia społeczne, ćwiczenia praktyczne,   ćwiczenia spostrzegania, zajęcia matematyczne


ZADANIA

 1. Spotkanie z Pastusiami

Słuchanie opowiadania o Pastusiach.

Tego dnia Pastusie długo bawiły się na dworze: grały w piłkę, skakały na skakankach i ulepiły z piasku wielki zamek. Kiedy wróciły do domu,
natychmiast pobiegły do łazienki, by umyć ręce, po czym zabrały się za przygotowanie kolacji. Lilly pokroiła pieczywo i warzywa, a Billy
i Milky wyłożyli na stół pozostałe produkty: masło, twarożek i żółty ser. Szczotkuś nakrył do stołu i zajął się herbatą. Gdy brzuszki były pełne,
a naczynia pozmywane, wszyscy powoli zaczęli szykować się do snu. Lilly kończyła właśnie ścielić swoje łóżko, gdy zauważyła, że Milky wygląda
niezbyt dobrze: był blady i co chwilę krzywił się, jakby coś go bolało.
– Dobrze się czujesz? – zapytała z troską w głosie.
– To brzuch – poskarżył się Milky. – Chyba zjadłem na kolację coś nieświeżego.
– Niemożliwe – zaprotestowała Lilly. – Przecież wszyscy jedliśmy to samo. Poza tym dokładnie umyłam wszystkie warzywa. Może coś zjadłeś,
gdy bawiliśmy się na dworze?
– Nie, niczego wtedy nie jadłem – zaprotestował Milky. – Byłem tak zajęty, że dopiero gdy skończyliśmy lepić zamek, poczułem, jaki jestem głodny.
Lilly zastanowiła się przez chwilę.
– A ręce? Umyłeś je po zabawie, prawda?
– Oczywiście, że tak – zaprotestował Milky. – Tak samo jak wy. Billy, który przez cały czas przysłuchiwał się rozmowie, zauważył:
– Nie byłbym taki pewien, czy dokładnie tak samo. Teraz sobie przypominam, że nawet trochę się zdziwiłem, że tak szybko wróciłeś z łazienki.
Jednak wtedy tak bardzo chciało mi się jeść, że o razu o tym zapomniałem. Może lepiej pokaż, czy twoje ręce naprawdę są czyste – zaproponował.
Pastusie z uwagą obejrzały ręce Milky’ego. Okazało się, że wciąż jest na nich sporo brudu.
– No tak, teraz wszystko jasne – stwierdziła Lilly. – Najwyraźniej w ogóle nie użyłeś mydła. A przecież wiadomo, że ręce trzeba zawsze dokładnie umyć, zwłaszcza przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety czy po zabawie na dworze. Nic dziwnego, że rozbolał cię brzuch. Idź teraz z Billy’m do łazienki, żeby pokazał ci, jak należy to prawidłowo robić. Ja w tym czasie poszukam mięty, bo w takich sytuacjach sprawdza się doskonale…


A czy wy zawsze pamiętacie o dokładnym umyciu rąk?


* Rozmowa z dziećmi.
Rodzic zadaje pytania:
- Dlaczego powinniśmy myć ręce przed jedzeniem?
- Kiedy jeszcze powinnyśmy to robić?
- Co może się stać, jeśli zapomnimy o umyciu rąk?


Dzieci próbują odpowiedzieć samodzielnie. Następnie Rodzic wyjaśnia:
W ciągu dnia na naszych dłoniach gromadzą się brud i zarazki. Jeśli przed jedzeniem nie umyjemy dokładnie rąk, do naszego organizmu mogą się dostać bakterie wywołujące różne choroby lub niebezpieczny koronawirus. Zarazki znajdują się na wszystkim, czego dotykamy. Są jednak takie miejsca, w których można ich spotkać naprawdę wiele, np. w toaletach, na dworze, na uchwytach w autobusach i  lub na rączkach wózków sklepowych. Dlatego powinniśmy myć ręce nie tylko przed jedzeniem, ale także wtedy, gdy skorzystamy z toalety lub kiedy wracamy do domu, np. po zabawie w piaskownicy czy wizycie w sklepie. Zawsze powinniśmy to robić bardzo dokładnie. 


* „Wiem, jak umyć ręce” – zajęcia praktyczne. Instrukcja mycia rąk.



* „Ręcznik, grzebień i suszarka” – zgadywanka-pokazywanka.
Przygotowujemy różne przedmioty służące  do utrzymania ciała w czystości.
Rodzic mówi:
Konieczność dbania o higienę dotyczy nie tylko naszych rączek. W czystości powinniśmy utrzymywać całe nasze ciało: skórę, włosy i paznokcie. Powinniśmy pamiętać o kąpieli, obcinaniu paznokci i czesaniu. A także o tym, że nie wolno sobie pożyczać niektórych przyborów
osobistych, np. szczoteczek do zębów, szczotek do włosów, grzebieni czy ręcznika, bo w ten sposób możemy się zarazić różnymi chorobami, takimi jak grzybica czy wszawica. Pastusie dobrze znają te zasady. Potrafią też bez kłopotu nazwać wszystkie przybory toaletowe. Zaraz się
przekonamy, czy ty także wiesz, do czego one służą. 


Zadaniem dzieci jest określić, do czego służą poszczególne przedmioty i dobrać je w pary zgodnie z przeznaczeniem, np. szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień i suszarkę do włosów, mydelniczkę i mydło, pilniczek i nożyczki do paznokci, ręcznik papierowy i ręcznik z materiału, itd.

* Zabawa dydaktyczna „prawda czy fałsz”.

Rodzic czyta dzieciom stwierdzenia, z których część jest prawdziwa, a część nieprawdziwa. Zadaniem dzieci jest wskazanie prawdziwego zdania. (Dzieci mogą mówić: „prawda”, „nieprawda”). Przy zdaniach nieprawdziwych dzieci powinny podać ich prawidłową wersję.

- Ręce wystarczy myć raz dziennie, przed pójściem spać. (NIEPRAWDA)
- Ręce powinniśmy myć zawsze po skorzystaniu z toalety, przed jedzeniem i po powrocie do domu. (PRAWDA)
- Żeby umyć dokładnie ręce, wystarczy ochlapać je wodą. (NIEPRAWDA)
- Nie powinniśmy sobie pożyczać szczoteczek do zębów, ręczników, szczotek do włosów i grzebieni. (PRAWDA)
- Gdy nie umyjemy rąk przed jedzeniem, do naszego organizmu mogą się dostać bakterie i wywołać np. ból brzucha. (PRAWDA)



* Zadania Zębusia






2. Dodawanie w zakresie 10 - SZEŚCIOLATKI (Pięciolatki też mogą)

Jeśli nie mamy drukarki przerysujcie proszę schematy na kartkę sami.


Proszę o zdjęcie


3. Kolejność liczb - utrwalenie

kliknij
http://pisupisu.pl/klasa1/kolejnosc-liczb 



Środa 3 czerwca


Temat dnia: Spotkanie z Misiem Heniem
 

zajęcia czytelnicze, zajęcia językowe, ćwiczenia w czytaniu,  ćwiczenia w liczeniu, ćwiczenia oddechowe, zajęcia ruchowe, zajęcia plastyczne, zajęcia matematyczne


ZADANIA 
  
1. "Czas tak szybko leci...a ja tęsknię za Wami dzieci" - mówi Miś Henio. 






Miś Henio pragnie dziś z nami uczestniczyć w zajęciach. Chce Wam na początek zadać pytania:

- Czy wiecie dzieci kto to jest poeta? (dzieci odpowiadają - naprowadzamy je, że to człowiek, który pisze wiersze)
- Co to jest wiersz? (dzieci mówią swoimi słowami)



Rodzice na podstawie dowolnej książki z wierszami wyjaśniają: Wiersz to wyrazy napisane mniej więcej w równych linijkach zwanych wersami (pokazujemy wersy) Kilka wersów - najczęściej cztery tworzy zwrotkę (pokazujemy zwrotkę). Wiersz może mieć rytm, jest tak wtedy, gdy wyrazy złożone z sylab możemy wystukać według ustalonego taktu np. Ta-ta-ta-ra, ta-ta-tam, ta-ta-ta-ra, ta-ta-tam. 
Dzieci wystukują ten rytm na stoliku palcami lub wyklaskują.

Wiersze w wersach mogą kończyć się wyrazami z podobnymi sylabami, wtedy są one rymowane.

Miś zaprasza do zabawy w rymy:


* Zabawa w rymy - rymujemy nazwy obrazków np. korek-worek (jeśli ktoś ma możliwość drukujemy obrazki, rozcinamy je i dzieci same szukają par rymujacych się).
Nazwy obrazków połączone w pary to rymy.





* Dla dzieci starszych "Rymowanki czteroliterowe"

kliknij
http://pisupisu.pl/klasa1/pary-czteroliterowe

* Dla dzieci młodszych " Na jaką głoskę?" (starsze również mogą zrobić to zadanie)

Rodzic pomaga nazywając obrazek - dziecko nazywa pierwszą słyszaną głoskę oraz jeśli potrafi samodzielnie wskazuje właściwą literkę

kliknij
https://view.genial.ly/5eaffc1398d6ea0d8c85530c 


Kontynuujemy...
Można pisać też białe wiersze. Wtedy nie mają one ani rymów, ani rytmu, jednak gdy się je czyta, ich klimat mówi nam, że są to teksty poetyckie, bo bardzo pięknie opisują świat. Takim wierszem białym - bez rymów jest wiersz pt. "Rupaki", który teraz przeczytam.

„O Rupakach” – czytanie fragmentu wiersza Danuty
Wawiłow. 


Rodzic przed przeczytaniem fragmentu prezentuje
dzieciom sylwety Rupaków, ale nie nazywa ich. 

Na podstawie obrazków dzieci próbują ustalić, o czym będzie wiersz.





O RUPAKACH
(Danuta Wawiłow)


Usiądź przy mnie, mamusiu.
Coś ci powiem do uszka...
Wiesz, kto do mnie przychodzi,
jak się kładę do łóżka?
Takie śliczne, puchate,
kolorowe jak ptaki...
Za nic w świecie nie zgadniesz!
To przychodzą RUPAKI!
Te RUPAKI, mamusiu,
to są takie zwierzaki –
trochę jakby kociaki,
trochę jakby dzieciaki,
trochę jakby motyle,
krokodyle czy raki...
Nie rozumiesz, mamusiu?
(...)
Te RUPAKI mieszkają
w różnych dziurach i kątach,
i na przykład za szafą,
gdzie się kurzu nie sprząta,
i w szufladzie tatusia,
i na półce z książkami,
i w wózeczku dla lalki
też nocują czasami.
Strasznie boją się myszy
i nie lubią jeść sera,
zawsze tańczą kozaka,
gdy na burzę się zbiera,
śpią w kaloszach, a kąpiel
zawsze biorą we frakach...
Nie chcesz wierzyć? Naprawdę!
Ja się znam na RUPAKACH!



 Miś zaprasza nas do zabaw:


* Zabawa "Rupakowe imiona" 

Rodzic pokazuje ilustracje Rupaków. Każdy z nich ma imię, ale zdradził misiowi tylko pierwszą jego głoskę. 

Rodzic podaje tę głoskę, a dzieci wymyślają jak najwięcej słów, które się na nią rozpoczynają. Mogą to być prawdziwe/fantastyczne imiona lub rzeczowniki związane z wyglądem lub charakterem (np. a – Artur, Aaapsik, o – Olaf, Obibok). 

* Zabawa "Rupakowe przysmaki". 

Na dywanie rozłożone są plastikowe talerzyki oraz pocięte kawałeczki kolorowej bibuły (10 lub więcej).
Dzieci przy pomocy słomki przenoszą przysmaki na talerzyk. Następnie przeliczają je.

* Zabawa plastyczna "Ulepmy Rupaka". 

Dzieci lepią Rupaki z wiersza Danuty Wawiłow i nadają im imiona.


Proszę o zdjęcie "Rupaka"


* "Podobny do..."

Każdy Rupak z wyglądu przypomina jakieś zwierzę. Zadaniem dzieci jest znaleźć  jak najwięcej szczegółów, które są charakterystyczne dla innych zwierząt (może to być część ciała, kolor, wzór na skórze itd.).


* Zabawa ruchowa "Muchy na suficie".

Rodzice za pierwszym razem recytują wierszyk - pokazują też dzieciom ruchy, które należy wykonać. Kolejny raz dzieci już wykonują zadanie same.



Chodzą muchy po suficie, może wy tak potraficie?

dzieci leżąc na plecach, unoszą nogi i ręce, szybko nimi przebierając, następnie delikatnie opuszczają kończyny

Prawa ręka, lewa noga– nie potrafi tak stonoga. 

dzieci po kolei podnoszą prawą rękę, następnie lewą nogę i machają nimi, pozostawiając je wzniesione w górze

Prawa noga, lewa ręka,

dzieci podnoszą prawą nogę i lewą rękę, przebierając szybko wszystkimi kończynami tak jakby chodziły po suficie

mucha ze zmęczenia stęka – hyyy…

dzieci biorą głęboki wdech, a następnie na wydechu opuszczają kończyny i jednocześnie wydają dźwięk przynoszący ulgę w zmęczeniu


Zajęcia dodatkowe dla chętnych


* Ćwiczenia pamięci

kliknij
https://view.genial.ly/5ead3e7232376f0d7de40f78 


2.  Drabinki - liczebniki porządkowe - drukujemy bądź rysujemy

kliknij
https://drive.google.com/file/d/13z472ds8_6wX7mcJFF1HTI3StLH_7gE3/view

Proszę o zdjęcie


Czwartek 4 czerwca


Temat dnia: Moje zainteresowania. 


religia, zajęcia społeczne, zajęcia plastyczne, zajęcia ruchowe, ćwiczenia grafomotoryczne



ZADANIA 

1.   Religia - Temat: Czerwiec - miesiąc Najświętszego Serca Pana Jezusa

Oglądanie bajki pt. Moja katolicka Rodzina Św Maria Małgorzata i nabożeństwo do Serca Jezusowego


kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=G8nOrvLyUIk

Po obejrzeniu proszę narysować Serce Pana Jezusa takie jak zostało w bajce przedstawione. 
Rysunek wysyłamy do księdza. 


2. Lekcja zawodoznawstwa "Moje życie to pasja. Kim chcę zostać w przyszłości?".

*Rozmowa z dziećmi na temat tego, co lubią robić, czym się interesują.

* Zadajemy dzieciom pytanie: "Jak Ci się wydaje, czy to co lubią robić dzieci ma wpływ na  to kim zostaną w przyszłości?

* "Jaki to zawód?"

Rodzice czytają dzieciom poszczególne teksty. Zadaniem dzieci jest odgadnąć jaki zawód wykonują osoby przedstawione w opowiadaniach i wskazać właściwe zdjęcie:













• Marek
, kiedy był w przedszkolu, zawsze miał dużo kłopotów. Rozkręcał samochody i zabawki. Mama bardzo się martwiła, ale on zawsze powtarzał, że nie chciał ich zepsuć, tylko zobaczyć, co jest w środku. Później, gdy był starszy, pomagał naprawiać rowery, przykręcał śrubki, potrafił naprawić nawet cieknący kran. A kiedy miał trochę wolnego czasu, zakradał się do warsztatu samochodowego i przyglądał się, jak mechanicy naprawiają samochody. Czy wiesz, jaki zawód wykonuje teraz Marek?

Zosia
Oj, Zosia wcale nie była spokojną dziewczynką. Wszędzie jej było pełno, nie mogła usiedzieć na miejscu. A przy tym bardzo kochała zwierzęta i wszystkim mówiła, że rozumie język zwierząt. Nie bała się nawet wielkiego psa!
Ostrzegała czasem koleżanki, gdy chciały głaskać kotka: – Zobacz, jak się pręży, jest zły – mówiła i zawsze miała rację. Kiedy trochę podrosła, namówiła rodziców, żeby zawieźli ją do stadniny koni. Od tego czasu Zosia pomagała w stajni, sprzątała, czyściła konie… a wszystko po to, by być blisko koni i móc na nich jeździć. Czy wiesz, kim jest teraz Zosia?


• Aleksander
W przedszkolu Aleksander miał wielu kolegów. Wszyscy chłopcy chcieli się z nim bawić klockami. Miał bardzo dobre pomysły: budował drogi, domy, schrony, tunele… Potrafił postawić najtrudniejsze budowle, skręcać śruby, a nawet wbijał gwoździe. Kiedy trochę podrósł, zaczął interesować się samochodami, ale nie takimi zwykłymi. Najbardziej lubił wielkie auta, takie jak wywrotki, ambulanse czy dźwigi. W wolnych chwilach przyglądał się, jak są zbudowane i jak się je obsługuje. Ciągle mówił, że jak będzie duży, to zbuduje miasto, takie wysokie, wysokie do chmur. Czy już wiesz kim został Aleksander?


• Magda
Mama Magdy czasami miała bardzo trudne chwile. Magda przynosiła do domu różne chore zwierzątka: koty, jeże, raz nawet znalazła pod krzakiem świnkę morską. Mama zabierała ją wtedy do weterynarza, a ona uważnie obserwowała jego pracę. Jak trochę podrosła, pracowała jako wolontariusz w szpitalu. Kiedy ktoś pytał, po co to robi, Magda odpowiadała, że tak trzeba: jest wielu chorych i nieszczęśliwych ludzi, a ona po prostu lubi pomagać. Magda pomaga ludziom do dziś – czy wiesz, w jakim zawodzie pracuje?

• Michał
Michał często złościł się na rodziców, bo uważał, że ma za mało czasu na zabawę. Rodzice zapisali go do szkoły muzycznej i gdy jego koledzy umawiali się na grę w piłkę, Michał ćwiczył grę na skrzypcach. Bardzo lubił grać, ale czasem wolałby zająć się czymś innym. Kiedy nauczył się pięknie grać, jeździł na koncerty i zdobywał nagrody. Już nie marzył o piłce, kochał grę na skrzypcach. Kochał koncerty. Cieszył się, że daje ludziom radość i że ludzie oklaskują jego grę. Gra stała się jego zawodem. Czy wiesz, jaki zawód wykonuje Michał?


* Co w dzieciństwie mogły lubić robić osoby, które dziś wykonują podane zawody?

KUCHARZ
FRYZJER
NAUCZYCIEL
OGRODNIK


* Kim chcę zostać w przyszłości? 

Dzieci odpowiadają na pytanie. Zastanawiają się czy ten zawód  jest związany z tym, czym się  interesują.

Wykonują prace plastyczną na ten temat - rysowanie kredkami.

Proszę o zdjęcie pracy.

2. Przerwa na gimnastykę (przed wykonaniem pracy plastycznej warto zrobić kilka ćwiczeń ruchowych)

kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ


3. Szlaczki - drukujemy lub dowolne , które mamy w domu

kliknij
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-l-6.pdf
  
Proszę o zdjęcie 
  
 Zadania dodatkowe dla chętnych

* Zawody - "Znajdź parę"

kliknij
https://wordwall.net/pl/resource/958598/zawody




Piątek 5 czerwca

Temat dnia: Mamo tato, nie pal przy mnie proszę. 


język angielski, zajęcia społeczne, zajęcia plastyczne, zajęcia muzyczne, zajęcia matematyczne, ćwiczenia grafomotoryczne 



ZADANIA 

1. Język angielski - piosenka "Old MacDonald Had A Farm"

kliknij 
https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

Zajęcia w ramach Programu Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej "Czyste powietrze wokół nas":

2. Co i dlaczego dymi?
Omawianie zdjęć, na których przedstawione są różne źródła dymów. Zadawanie dzieciom pytań: Co dymi? Jak dymi? Co dymi najmocniej? Co dymi najsłabiej? Jakiego koloru mają dymy? Dlaczego dymi?

dym z palenia opon

dym z ogniska

dym z fabryki

dym z pożaru

dym z lokomotywy

dym z elektrociepłowni

dym z grila

dym z papierosa

dym z komina domu
 
dym z samochodu


dym z elektrowni



 3. Zwrócenie uwagi na szkodliwość dymów dla zdrowia człowieka.

Rodzic wyjaśnia:
Dymy są oznaką tego, że coś się pali, coś spala np. drewno, papier, benzyna.
Spalanie tych rzeczy czemuś służy: ogrzewaniu mieszkań, gotowaniu, urucho­mieniu pieca fabrycznego, poruszaniu się pojazdów. To jest ludziom potrzebne, ale dymy są szkodliwe, bo zanieczyszczają środowisko, szkodzą zdrowiu ludzi, zwierząt. Ludzie zabezpieczają się przed dymem zakładając specjalne filtry, katalizatory na kominy, na rury samochodowe, które działają tak, że nie wypuszczają wielu szko­dliwych substancji do powietrza. Czasem dymy powstają gdy płoną lasy, domy. Sto jednak nieszczęśliwe zda­rzenia i nieprzewidziane przez ludzi sytuacje.

Bardzo szkodliwy jest dym wydobywający się z papierosa. Papieros dymi, dlatego, te spala się w nim tytoń, a dym tytoniowy zawiera kilka tysięcy  różnych substancji, wśród nich jest szkodząca zdrowiu nikotyna.
Palenie papierosów szkodzi temu kto pali, a dym papierosowy także tym, którzy są tym samym pomieszczeniu, co palący człowiek.

Dzieci nie powinny przebywać w miejscu, gdzie dorośli palą papierosy. Mają prawo zwrócić uwagę np. mówiąc "Mamo, tato, nie pal przy mnie proszę". 



4. Co się dzieje, gdy wdychamy zanieczyszczone dymem papierosowym powietrze?

Pokazujemy dziecku zdjęcie przedstawiające:
* płuca zdrowego człowieka (po lewej stronie)
* płuca palacza lub osoby tylko wdychającej dym (po prawej stronie)







Uświadamiamy dziecku, że dym papierosowy może uszkodzić płuca, którymi oddychamy i wtedy osoba może zachorować na różne choroby. Dlatego należy dymu papierosowego unikać. Również powietrze zanieczyszczone innego rodzaju dymem szkodzi płucom.

Wiem, że będzie to niewątpliwie trudny temat dla rodziców, palących. Dzieci mogą to przeżyć zbyt emocjonalnie, myśląc, że  mama bądź tata mogą poważnie zachorować. Należy więc wspomnieć dzieciom, że papierosy uzależniają i trudno jest palaczowi, nawet gdy bardzo chce przestać od razu palić.  

Zakaz palenia

Mówimy dzieciom, że w różnych miejscach umieszczane są znaki informujące o zakazie palenia.





5. Taniec "Zygzak"

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs


6. Praca plastyczna "Czyste powietrze wokół nas".

Na dużej kartce- A3 (lub sklejonych ze sobą dwóch kartek A4) rodzice rysują kształt płuc.




Dzieci wyklejają je watą lub płatkami kosmetycznymi, a następnie malują farbką (z lewej na czerwono, z prawej na czarno). Po wyschnięciu, na kartce wokół lewego płuca rysują kwiaty, zieleń, drzewa... po prawej dymiące kominy, dymiące papierosy, dymiące samochody...

Wariant II - można wnętrze płuc posmarować klejem z tuby "Magik" i wysypać solą - gdy lekko przeschnie malujemy farbą poprzez tylko dotykanie soli, pędzlem z farbą.

Proszę o zdjęcie pracy 


7. Piosenka o Dinku - nauka refrnu

kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=cYjkEiaNvmk 


8.  Rysunki symetryczne

kliknij
http://scholaris.pl/resources/run/id/104924


9. Szlaczki

kliknij
http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-l-5.pdf



Zadanie dodatkowe dla chętnych

* Kolorowanka - "Dinek"






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz