ZADANIA 2



Drodzy Rodzice! W tym tygodniu Wasze dziecko pozna, jakie są pierwsze oznaki wiosny i czym są zwiastuny wiosny, pozna wiosenne kwiaty, ptaki wracające z ciepłych krajów, utrwali wielką i małą literę " G, g" „C, c”, poćwiczy aktywne słuchanie, poprzez udostępnione słuchowisko i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, porówna i uporządkuje zbiory oraz utrwali stosunki przestrzenne obiektów względem siebie. Utrwali cyfry  oraz poćwiczy umiejętności przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Dziecko założy hodowlę rzeżuchy lub innych roślin np. cebuli. Nauczy się lub posłucha kilku, tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych oraz pogimnastykowania się.


Plan zajęć i zadania na dni 23-27 marca
 czas trwania zajęć 9.00-12.00 
 
Temat tygodnia: "Marcowa pogoda" 

 
Poniedziałek 23 marca
Temat dnia "Przyszła wiosna"
zajęcia językowe, zajęcia plastyczne, zajęcia muzyczne, zajęcia matematyczne


ZADANIA

1. Słuchanie wiersza kliknij  Jan Brzechwa "Przyjście wiosny"
Odpowiadanie na pytania: jakie zwierzęta występowały w wierszu? Jakim pojazdem miała przyjechać wiosna? 
Wyjaśnienie słowa "fura". 

 2. Zajęcia plastyczne - propozycja
"Malowanie pani wiosny" - technika odbijanie dłoni

kliknij
Pani Wiosna

Oglądamy pierwsze zdjęcie, w drugim rzędzie z lewej strony.
Wersja uproszczona: na kartce formatu A4 dziecko może odbić 1 dłoń w dowolnym kolorze (sukienka) - domalować twarz, włosy farbami. Jeśli chcemy zrobić dużą pracę ( jak we wzorze) bierzemy kartkę formatu A3 lub sklejamy ze sobą dwie kartki A4. 
Dla "pracusiów": można zrobić pracę podobną jak na zdjęciu z wycinanymi kwiatkami lub według własnego pomysłu. 


3.  Słuchanie piosenki - w trakcie wykonywania pracy plastycznej


kliknij
"Maszeruje wiosna"

 kliknij
4Wyszukiwanie różnic na obrazku

kliknij 
5. Liczenie w zakresie 10


Wtorek 24 marca
Temat dnia "W marcu jak w garncu"
zajęcia językowe, zajęcia przyrodnicze, zajęcia matematyczne, zajęcia gimnastyczne

ZADANIA

1. Słuchanie opowiadania pt. W marcu jak w garncu".
* Wyjaśnienie słowa "garniec" - kliknij
*Próba wyjaśnienia przez dzieci przysłowia "W marcu jak w garncu".
* Mówienie przysłowia z różnymi emocjami: ze złością, z radością, ze smutkiem lub strachem.
*Wymienianie zjawisk atmosferycznych występujących w marcu.
*Przypomnienie, że od 21 marca mamy  kalendarzową wiosnę.

 Opowiadanie  "W marcu jak w garncu"




 „W marcu jak w garncu” mawiamy, kiedy chcemy powiedzieć, że trudno przewidzieć marcową pogodę. Jest bardzo zmienna. To pada śnieg, to deszcz, to słońce grzeje radośnie, to znowu kulki gradu lecą z nieba na zadarte głowy przechodniów. Kto tę pogodę tak wymieszał? – zapytacie.
W bajce znajdziecie odpowiedź.
Dawno, dawno temu żył sobie król, który miał cztery córki: Wiosnę, Lato, Jesień, Zimę. Każda posiadała dar sprowadzania innej pogody. Wiosna rozgrzewała  ziemię ciepłym wiatrem, Lato promieniało słońcem, Jesień moczyła deszczem, a Zima sypała śniegiem garściami. Siostry mieszkały wraz z ojcem, królem, w Pałacu Czterech Pór Roku. Zajmowały odległe skrzydła budynku i unikały się wzajemnie, ponieważ nie przepadały za sobą. Ogromnie się różniły. Na domiar złego wszystkie miały to samo marzenie: każda pragnęła objąć tron po ojcu, królu, i władać pogodą na Ziemi. Niestety, tron był tylko jeden.
Gdy król się zestarzał i śmierć zabrała go do krainy umarłych, między siostrami rozgorzał spór. To jedna, to druga zasiadała na tronie, ale żadna długo na nim nie pozostała. Wraz ze zmianą władczyni zmieniała się również pogoda. Wiało, grzmiało, zamarzało i rozmarzało – wszystko prawie równocześnie.
To było nie do zniesienia. Cierpiały rośliny i cierpiały zwierzęta. Najstarszy z niedźwiedzi udał się do leśnego zamczyska braci miesięcy i poprosił ich o pomoc.
– Między królewnami trwa walka o tron. Zniszczą całą planetę, jeśli ich nie powstrzymacie – rzekł z troską.
Miesiące obiecały porozmawiać z kłótliwymi pannami i przerwać niszczący spór. Po wielu dniach trudnych rozmów udało się doprowadzić do podpisania rozejmu. Siostry zgodziły się na równy podział władzy. Będą zasiadać na tronie w kolejności: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, a gdy minie rok, znowu Wiosna obejmie władzę nad pogodą, by po trzech miesiącach oddać ją Latu.
Wydawało się, że siostry są zadowolone z rozejmu. Każda dostała swój czas królowania. Wiosna objęła panowanie jako pierwsza i w czerwcu ustąpiła miejsca Latu, to zaś we wrześniu oddało władzę Jesieni. W grudniu zapanowała Zima, która w marcu powinna oddać tron Wiośnie. Niestety, nie oddała. Wiosna zapukała do sali tronowej troszkę za wcześnie, co bardzo Zimę rozgniewało. Wypuściła z uwięzi najmroźniejsze wiatry, aby przepędziły siostrę spod
drzwi. Przemarznięta Wiosna zadrżała z oburzenia i oblała Zimę deszczem.
Kłótnia sióstr nie miała końca.
– Trzeba je pogodzić – zdecydowały miesiące i wyznaczyły brata Marca na negocjatora. Nie był to najlepszy wybór, ponieważ Marzec należał do wyjątkowo niezdecydowanych miesięcy.
Kiedy stanął między siostrami i zaproponował rozejm, Zima popatrzyła na niego z ukosa.
– Dobrze. Pod warunkiem że w marcu królować będzie ta z nas, którą bardziej lubisz – powiedziała przebiegle, gdyż uważała, że jest najpiękniejsza, więc nie można jej nie lubić.
Marzec się speszył. – Ja? Chyba... nie wiem... obie lubię? – bąknął zbity z tropu.
– Namyśl się, byle szybko! – rzekła zniecierpliwiona Zima, której zrobiło się trochę za gorąco w towarzystwie Wiosny.
Strapiony Marzec westchnął. – Tak, tak, już myślę. Hm... ha... hm...
– No?... – Zima przeszyła go chłodnym wzrokiem.
– I co? – ponaglała go także Wiosna.
– Ha... hm...
– Dopóki nie zdecydujesz, w marcu będzie jak w tym garncu! – Zima wskazała gar wiszący nad ogniskiem na pałacowym dziedzińcu. Coś w nim bulgotało, mruczało, syczało i kipiało.
Marzec rozłożył ręce. – Nie umiem tak szybko zdecydować. Dajcie mi więcej czasu – poprosił i pogrążył się w zadumie.
Czas mija, Marzec posiwiał, wyłysiał i zapuścił dłuuugie wąsy, jednak wciąż nie dokonał wyboru.


* Rozmowa na temat opowiadania:
− Jakie imiona miały córki króla?
− Jaki dar miała Wiosna, jaki Lato, Jesień, Zima?
− Co robiły siostry po śmierci ojca?
− Czy Zima i Wiosna przestrzegały rozejmu?
− Kto miał je pogodzić? Czy Marcowi się to udało?


2. Odkrywanie litery G, g.

"G jak garnek" 

* Dzielenie słowa garnek na sylaby (dzieci młodsze), na głoski (dzieci starsze).
* Wymyślanie słów rozpoczynających się głoską g, mających ją w środku.
* Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy:
pięciolatki "Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia" 
s. 49
sześciolatki "Litery i liczby" cz. 2 s.10 (pokaz jak napisać literkę g)


3. Liczenie w zakresie 10 - umieszczanie obrazków w pudełku:


kliknij
Policz

 4.  Ćwiczenia gimnastyczne "Szukamy wiosny" - można wybrać kilka ćwiczeń:

• „Słońce i deszcz” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci chodzą swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło: Słońce! zatrzymują się i stoją z rękami podniesionymi w górę. Na hasło: Deszcz! przykucają i chowają głowy.
• „Szukamy słońca” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci w siadzie skrzyżnym, ręce mają uniesione. Skręty tułowia w lewo i w prawo – szukanie słońca na niebie.
• „Niedźwiadki wygrzewają się na słońcu” – zabawa z elementem czworakowania.
Dzieci chodzą na czworakach, zatrzymują się i kładą na plecach. Poruszają rękami i nogami uniesionymi w górę. Na hasło "Słońce schowało się!" niedźwiadki idą dalej.
• „Bociany chodzą po łące” – zabawa z elementem równowagi.
Chód z wysokim unoszeniem kolan. Co pewien czas dzieci – bociany, zatrzymują się i stają na jednej nodze, rozkładając szeroko ramiona.
• „Zajączki” – zabawa z elementem podskoku.
Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze. Po serii podskoków zajączki zatrzymują się i nasłuchują – dłonie przy uszach, skręty w jedną i w druga stronę.
• „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.
Dzieci leżą na brzuchu, łokcie mają wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladują lornetkę.Co pewien czas dzieci wznoszą łokcie.
• „Mucha na suficie” – ćwiczenie mięśni brzucha.
W leżeniu na brzuchu poruszanie uniesionymi w górę rękami i nogami – naśladowanie poruszającej się muchy.
• „Wąchanie kwiatów” – ćwiczenie oddechowe. Dzieci chodzą swobodnie, co pewien czas pochylają się i wąchają pierwsze kwiaty.



Środa 25 marca
Temat dnia "Oznaki wiosny"
zajęcia przyrodnicze, zajęcia językowe, 
zajęcia matematyczne,  zajęcia czytelnicze 


Drodzy Rodzice, zanim przystąpicie dziś do zadań proszę o przeczytanie informacji, która znajduje się w poradniku "Kształcenie na odległość" polecanym przez Kuratorium Oświaty.

Rodzicu!

Czas, w którym dziecko nie chodzi do szkoły, wykorzystaj z pożytkiem dla dziecka. Pozwól, by stało się ono bardziej samodzielne, lepiej zorganizowane, odpowiedzialne. Pobyt w domu stwarza dodatkowe możliwości wykorzystania czasu na rozmowy z dziećmi na interesujące je tematy. W ten sposób wzbogacasz ich słownictwo i wiedzę o świecie. Wykorzystaj pobyt w domu na wspólne czytanie książek, rozmawianie o nich, objaśnianie. Głośne czytanie oraz słuchanie tekstu czytanego jest najlepszą metodą nauki czytania.

Próbuj włączać dzieci w możliwe do wykonania na ich poziomie wszelkie prace domowe, których przebieg można wzbogacać np. o aspekty matematyczne (obliczanie kalorii produktów użytych do wykonania ciasta, ważenie, odmierzanie, odliczanie), o aspekty związane z ochroną środowiska (np. segregacja śmieci i rozmowa o tym procesie) czy aspekty związane z rozumieniem własnych emocji (np. podczas gier planszowych doświadczanie radości zwycięstwa czy akceptowania przegranej).

Nauka w domu, to także możliwość realizowania rodzinnych projektów edukacyjnych, wspieranych przez nauczyciela. 

Dziękuję


ZADANIA:
1. Oglądanie filmu edukacyjnego o wiośnie:

kliknij
 "Wiosna-pierwsze oznaki w przyrodzie"


Rozmowa na temat obejrzanego filmu. Wymienianie ptaków przylatujących z ciepłych krajów, nazw pierwszych kwiatów.


2. Rozpoznawanie liter, wyróżnianie pierwszej głoski w nazwie obrazka, czytanie wyrazów:
kliknij
Zabawa "A jak ananas"

kliknij
Czytanie sylabami-sześciolatki 

3.  Stosunki przestrzenne:
 kliknij
Z prawej czy z lewej

4. Jeśli to możliwe pójście z dzieckiem na krótki bezpieczny spacer (np. do pobliskiego lasu, na łąkę, do ogrodu) i obserwowanie przyrody w celu szukania oznak wiosny. Wykorzystanie spaceru do edukacji matematycznej: np. które drzewo jest najwyższe, które ma najgrubszy pień, które ma najwięcej konarów, ile drzew lub krzewów znajduje się na lewo od ciebie, ile na prawo, policz kamyki na ścieżce, pierwsze pączki itd.
UWAGA! Niestety zostały wprowadzone od dnia 25 marca nowe zasady bezpieczeństwa, w tym ograniczenia w przemieszczaniu się-  więc chyba spacer odpada :(


 kliknij
5.  Bajka na dobranoc - "Przebiśniegi "

Dla chętnych. Można posłuchać bajki np. przed snem.




Czwartek 26 marca
Temat dnia "Kalendarz pogody"
język angielski, zajęcia przyrodnicze, zajęcia matematyczne, zajęcia muzyczne


1. Oglądanie filmu:

kliknij
Liczymy po angielsku

2. Zapoznanie z kalendarzem pogody. 

* Rozmowa na temat skąd wiadomo jaka jutro będzie pogoda?
Dzieci podają swoje propozycje. 
Rodzic wyjaśnia, że przewidywaniem pogody na następny i najbliższe dni zajmuje się meteorolog.

* Poznanie zawodu meteorologa. Oglądanie filmu edukacyjnego "Kulisy, czyli Błękitek poznaje zawody - Meteorolog"

kliknij
https://vod.tvp.pl/video/kulisy-czyli-blekitek-poznaje-zawody,meteorolog,19086462


* Przygotujcie z dziećmi kartę pogody, może być według wzoru:




Dzieci będę zaznaczać od poniedziałku przyszłego tygodnia pogodę z użyciem symboli pogody (w okienkach będą rysować odpowiedni symbol).

Propozycje symboli pogody:






3.  Liczymy elementy w zbiorze. 
Jeśli nie mają Państwo drukarki dzieci rysują kreseczki na przygotowanej obok kartce.


Dla tych, co mają drukarkę:

kliknij
do wydruku


kliknij 
4. Wskazywanie kierunków


5.  Słuchanie / oglądanie / próby śpiewania piosenki

 kliknij
"Wiosna, wiosenka" 



Piątek 27 marca
Temat dnia "Marcowe witaminki"
zajęcia językowe, zajęcia przyrodnicze, zajęcia matematyczne, zajęcia ruchowe, zajęcia plastyczne - dla chętnych


ZADANIA


1. Odkrywanie litery C,c.

 "C jak cebula"





* Dzielenie słowa cebula na sylaby (dzieci młodsze), na głoski (dzieci starsze), liczenie głosek. 
* Wymyślanie słów rozpoczynających się głoską c, mających ją na końcu i w środku.
* Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy:
pięciolatki "Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia" 
s. 60
sześciolatki "Litery i liczby" cz. 2 s.40-41 (nauka pisania literki według wzoru).

* Szukanie, gdzie ukryła się literka C.

kliknij
do wydruku
Można wydrukować i pokolorować te miejsca


 2. Założenie hodowli cebuli lub/i rzeżuchy.

Umieśćcie w słoiku z wodą lub w doniczce z ziemią cebulkę. Dbajcie o hodowlę, prowadźcie obserwację.  Poczekajcie aż wyrośnie szczypior. Można będzie wykorzystać go do zrobienia pysznych wiosennych kanapek!

kliknij
 Jak hodować rzeżuchę?

 3. Ćwiczenia w liczeniu

kliknij
Znajdź liczbę o jeden większą lub o 1 mniejszą
kliknij

Policz w kolejności

4. Ruch to zdrowie - Gimnastyka z Dj Miki.

kliknij
Ręce do góry 

5.  Zajęcia plastyczne dla chętnych!

kliknij
Wiosenne kwiaty z papieru

Można wykorzystać kolorową kartkę lub uprzednio  białą kartkę pomalować kredkami lub farbami.


INSPIRACJE - dla pragnących więcej :)


Film z archiwum TVP o wiośnie:
kliknij  Budzik-wiosna

Religia:
kliknij
Opowiadanie pt. "Uczone głowy, Jaś i Bóg" 

Propozycje plastyczne:
kliknij
Kwiaty z papieru

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz