ZADANIA 3

Drodzy Rodzice! W nowym planie jest dużo zadań dodatkowych, a także linki do pobrania kart pracy, o które niektórzy z Państwa prosili. Wykonując z dziećmi zadania weźcie pod uwagę ich możliwości, to jak się w danym dniu czują oraz jakim czasem dysponujecie. Nie musicie Państwo wykonać z dziećmi wszystkiego, za wszelką cenę. Dla sześciolatków najważniejsze są zadania z poznaniem nowych liter i ćwiczenia w czytaniu - proszę o szczególne podejście do nich. W tym tygodniu umieściłam dużo zabaw ruchowych i plastycznych. Niektóre są oczywiście dla chętnych :) Są też teksty do czytania, bo wiem, że Państwo czytacie swoim dzieciom. Życzę wszystkim dobrego czasu 😊

Plan zajęć i zadania na dni 30 marca - 3 kwietnia


czas trwania zajęć 9.00-12.00
 
Temat tygodnia: "Wiosenne przebudzenie" 

 

Poniedziałek 30 marca
Temat dnia "Kolory wiosny"

zajęcia muzyczno - ruchowe, zajęcia przyrodnicze, zajęcia językowe,   zajęcia matematyczne, zajęcia plastyczne dla chętnych


ZADANIA

1. Ćwiczenia poranne przy piosence:


kliknij 
Skaczemy, biegniemy

2. Zabawy dydaktyczne "Czy znamy pory roku? "

kliknij
Połącz w pary obrazek z nazwą pory roku
Rodzice czytają nazwę pory roku.

kliknij
Rozpoznaj obrazki przedstawiające wiosnę i zimę


Zadanie dodatkowe dla chętnych:

kliknij
Wiosna czy zima? 

3.  Rozmowa na temat wczesnowiosennych kwiatów - oglądanie zdjęć na blogu w zakładce "strona główna" (zwrócenie uwagi, że niektóre kwiaty wiosenne są pod ochroną i nie wolno ich zrywać) oraz w albumach i Internecie. 

Wypowiadanie się dzieci na temat "Jakie kolory kojarzą się im z wiosną?"

* Zabawa "Kolory wiosny". Dziecko tańczy przy dowolnej muzyce na przerwę w muzyce i hasło np. "zielony" zatrzymuje się,  szybko odnajduje przedmiot, który ma taki kolor i go dotyka. Zabawa jest kontynuowana przez wznowienie muzyki.

kliknij
* Wiosenne kwiaty - memory

Nazywanie kwiatów podczas gry. Zadawanie dzieciom pytań: Jaką głoskę słyszysz na początku słowa? Podziel słowo na sylaby (5-latki), podziel słowo na głoski (6-ciolatki - rodzice pomagają, gdy dziecko ma trudność). Ile głosek słyszysz w tym słowie (rodzice wymawiają nazwę głoskami - dzieci liczą)

* Rodzic rysuje ołówkiem na kartce wiosennego kwiatka - dziecko rysuje po śladzie bez odrywania  kredki-mazaka od kartki.

4. Odkrywanie litery ł, Ł




Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy:

* pięciolatki "Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia" 
s. 62

• Opisywanie, co przedstawia obrazek.
• Określanie pierwszych głosek w słowie łodyga
i nazwach rysunków.
• Rysowanie po śladach rysunków.
• Zaznaczenie liter ł, Ł w wyrazach.


* sześciolatki "Litery i liczby" cz. 2 s.46-49 

Przygotowujemy białe kartoniki o wymiarach 4x4 cm (mogą być wykonane ze sztywnego bloku, wtedy będą trwalsze. Zostawiamy je na przyszłość).

Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – łodyga
Rodzic pyta: Część jakiego kwiatka pokazuje siostrze Olek? Jaką część krokusa wskazuje czerwona strzałka na obrazku?

• Analiza i synteza słuchowa słowa łodyga.
*Dzieci dzielą słowo łodyga na głoski i na sylaby. 
*Liczą, ile w słowie jest sylab, a ile głosek.
*Wymieniają kolejno wszystkie głoski.
*Następnie podają przykłady innych słów,
w których głoskę ł słychać na początku
(łopata, łuk, łubin…), na końcu (dół, muł,
stół…) oraz w środku (bułka, pałac, igła…).

• Budowanie schematu słowa łodyga - białe kartoniki.
*Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie łodyga. 

* Rozsuwają kartoniki i wymieniają głośno sylaby. 
*Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie łodyga. 
*Wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.
• Budowanie schematu słowa Łatka - białe kartoniki.


Rodzic wyjaśnia, że do ogrodu często przychodzi
kotek, który ma łaciate futerko. Dziadek nazwał go Łatka.


*Rodzic wymawia imię kota z podziałem na głoski.
*Dzieci dokonują syntezy i wymawiają słowo głośno. *Następnie samodzielnie dzielą słowo na sylaby i na głoski. *Układają schemat słowa Łatka z kartoników.


Dalsze zadania w karcie pracy według poleceń:

• Nazywanie zdjęć.
• Dzielenie ich nazw na głoski.
• Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek,
z ilu głosek składa się jego nazwa.
• Zaznaczanie na niebiesko liter ł, Ł w wyrazach.
• Czytanie sylab, wyrazów, zdań.
• Czytanie nazw kwiatów.
• Rozwiązywanie rebusów.
• Wodzenie palcem po literze ł: małej i wielkiej,
pisanej. Pisanie liter ł, Ł po śladach,
a potem – samodzielnie.


* Znajdź literkę "Ł" - zadanie dodatkowe do druku - dla chętnych

kliknij
Literka Ł do druku  



 5. Zadanie dodatkowe - dla chętnych - do wydruku:

kliknij
Kolorowanka "Pani Wiosna"



Wtorek 31 marca
Temat dnia "Wiosna na łące"

zajęcia ruchowe,  zajęcia przyrodnicze, zajęcia plastyczne, zajęcia matematyczne,  zajęcia językowe,  zajęcia czytelnicze dla chętnych, zajęcia plastyczne dla chętnych


 1. Opowieść ruchowa, połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi "Wiosno, gdzie jesteś?" Dzieci naśladują czynności i odgłosy, o których opowiada Rodzic.

Olek nie mógł się doczekać nadejścia wiosny. Postanowił wyjść do ogrodu i jej poszukać (maszerują w różnych kierunkach). Zobaczył drzewa z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladują poruszające się drzewa i ich szum). W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladują śpiew ptaków). Nad domem krążyły dwa bociany (biegają z szeroko rozłożonymi rękami), a potem brodziły po trawie, wysoko ponosząc nogi, i rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszerują z wysokim unoszeniem kolan, rozglądają się na boki). Klekotały cichutko, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladują klekot bocianów). Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i skakały w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladują żabie skoki). Nawoływały się cichutko (cicho kumkają), aby nie zwrócić na siebie uwagi. Było ciepło i przyjemnie. Olek przeciągnął się, aby rozprostować kości (przeciągają się). Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie. To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladują brzęczenie pszczoły). Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać. Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (biegają i wymachują rękami). Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty. Olek pochylił się i je powąchał (naśladują wąchanie kwiatów), a potem głośno kichnął (kichają: aaa… psik!). „Nie muszę już dalej szukać wiosny” – pomyślał zadowolony, a potem, uśmiechnięty, wrócił do domu (maszerują, uśmiechając się do rodziców).

2. Mieszkańcy łąki. 

*  Rozwiązywanie zagadek:

On, kiedy tylko budzi się słońce
z kwiatka na kwiatek lata po łące,
by wszystkich, którzy są w okolicy
barwą skrzydełek swoich zachwycić. (motyl)



Na czerwonym pancerzyku
czarnych kropek ma bez liku.
Po łące się błąka,
bo to jest … . (biedronka)



Powrócił do nas
z dalekiej strony
ma długie nogi
i dziób czerwony. (bocian)



Nie liść - a na łące i zielony.
Nie zegar - a cyka, jak szalony!
Nie w stajni - skacze wolny!
Już wiemy - to …! (konik polny)



Mam bardzo małe oczy,
nie widzę prawie wcale.
Lecz w ciemnych korytarzach
ruszam się doskonale. (kret)


Czasem przez dzień cały prawie
cicho siedzi w swoim stawie,
lecz gdy najdzie ją ochota,
może cały dzień rechotać. (żaba)


On pierwszy do nas
z ciepłych krajów wrócił
i nad polami
piosenkę zanucił. (skowronek)


* Poznanie etapów rozwoju żaby





Oglądanie filmu  kliknij Życie żaby

3. Zajęcia plastyczne - "Żabka klapka"

kliknij
Instrukcja wykonania żabki
 
W trakcie pracy można słuchać piosenki:

Była sobie żabka mała 


4.   Dodawanie w zakresie 10:

kliknij
Gra "O rety krety" 

kliknij
Gra "Wesołe dodawanie"

5. Ćwiczenia w rozpoznawaniu liter. Wyszukiwanie słów rozpoczynających się daną głoską - pięciolatki. (To zadanie mogą wykonać również dzieci starsze):

kliknij
Zabawa zakręć kołem


3. Ćwiczenia w czytaniu - sześciolatki

kliknij

Zabawa zakręć kołem


Zadanie dodatkowe - dla chętnych:

kliknij
Zwierzęta na łące 


6. Bajka na dobranoc - do słuchania lub oglądania - dla chętnych:

kliknij Historia pewnej żaby - bajka 


 7. Zadanie dodatkowe do druku dla chętnych:

kliknij
Krecik i kwiatki 

kliknij
Szlaczki geometryczne 



Środa 1 kwietnia
Temat dnia "Pierwszy motyl"

zajęcia ruchowe, zajęcia przyrodnicze, zajęcia matematyczne, zajęcia logopedyczne, język angielski, zajęcia plastyczne, ćwiczenia grafomotoryczne

1. Ćwiczenia poranne - zabawa:
kliknij
Głowa, ramiona, kolana, pięty

2. Oglądanie zdjęć motyli w Internecie lub albumie. Zapoznanie z budową motyla. 

Ciało motyla jest zbudowane z trzech części: głowy, tułowia, odwłoka. Na głowie motyl ma parę oczu (złożonych), parę czułków oraz ssący aparat gębowy. Tułów składa się z trzech segmentów, na których znajdują się trzy pary odnóży. Od tułowia odchodzą dwie pary skrzydeł pokrytych łuskami.Oglądanie zdjęć/obrazków różnych motyli, słuchanie ich nazw.

3. Przeliczanie w zakresie 10 - zabawa "Motyle i kwiaty".''

Przygotowujemy liczmany, np. klocki, patyczki, zakrętki od butelek, korale itp.
Rodzic opowiada dzieciom  sytuacje i w miarę możliwości przedstawia to na rysunku bądź za pomocą wyciętych z kartki sylwet(kwiatków, motylków):


Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki; następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?

Dzieci układają liczmany, liczą je i odpowiadają na pytanie (5-ciolatki). Starsze dzieci dodatkowo zapisują na kartce działanie np. 2 + 3 = 5 odczytują je i odpowiadają na pytanie.

Tak samo postępujemy przy kolejnych zadaniach.

Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

 
W słoneczny dzień nad łąką fruwały 4 motylki cytrynki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motylków. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?

 
Na kwiatach siedziało 10 motylków cytrynków. 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatach?


4.  "Wiosenna gimnastyka języka":
  • bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
  • jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.
  • żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
  • deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
  • zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
  • słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
  • tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
  • motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
  • kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
  • gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
  • ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
  • pająk – Kląskaj językiem.



5. Język angielski - zaśpiewaj piosenkę z pokazywaniem

kliknij
The Pinocchio

6. Praca plastyczna - "Motylek" - technika odbijanie kleksów

kliknij
Instrukcja wykonania pracy


7. Zadania dodatkowe do druku - dla chętnych:

 kliknij

Ćwiczenia grafomotoryczne Popraw motyla po kropeczkach

kliknij
Dorysuj drugą połowę motyla  Możesz pokolorować motyla.



Czwartek 2 kwietnia
Temat dnia "Poszukiwanie oznak wiosny"

zajęcia ruchowe, zajęcia przyrodnicze, zajęcia grafomotoryczne, zajęcia czytelnicze zajęcia językowe,  zajęcia muzyczno-ruchowe, zajęcia matematyczne, religia

1.   Rozgrzewka na początek dnia:

kliknij
Zabawa z poduszkami


3.  Co już umiemy?

kliknij
 Oznaki wiosny - quiz 


* Dla posiadających drukarki szlaczki do wyboru:

kliknij
 Szlaczki do wydruku

* Dla pozostałych - dowolne szlaczki z książeczek, które posiadamy w domu.


2. Słuchanie opowiadania pt. "Ozimina". 
 kliknij

Zobacz ilustrację 


 Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.
– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.
– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną.
– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…
– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.
– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.
– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku. Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel
i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.
– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?
– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.
– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.
– Brawo! A znasz taki wierszyk?
Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:
  Szpak się spotkał ze skowronkiem.
– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!
Czas na twoje ptasie trele,
z tobą będzie nam weselej.
– Drogi szpaku – rzekł skowronek –
gardło całe mam czerwone,
łykam syrop i pigułki,
niech kukają więc kukułki.
Kuku, kuku – wiosna śpiewa!
Pąki rosną już na drzewach.
Kuku, wiosna!
Wiosna, kuku!
Będzie radość do rozpuku!
Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.
Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło
się aż po horyzont.
– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!
– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto,
widzisz?
– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?
– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.
– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.
– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno,
ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.
– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.
Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie
jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka.
„To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek.
W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.
– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg,
żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.
– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków –
Olek wręczył siostrze bazie.
– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:
– Chodź, pokażę ci robale…
– Robale? Jakie robale?
– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.
Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice.
Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.
– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?
– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.
A wiesz, co z niej wyrośnie?
– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.
– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.
Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością.
Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się
ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.
– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.
– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.
– Jak to?
– Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.


 • Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania.
− Co to jest ozimina?
− Gdzie poszli Olek z dziadkiem?
− Jakie oznaki wiosny widzieli?
− Co to są bazie-kotki?
− Co robiła Ada?
− Co to są robale?


• Zabawa ruchowa "Podglądamy przyrodę".


Dzieci, w leżeniu przodem (na brzuchu), naśladują obserwowanie przyrody przez lornetki. Trzymają przed oczami dłonie zwinięte w pięści i co chwilę starają się podnieść łokcie tak,aby nie dotykały podłogi.

3. Ćwiczenia w czytaniu - sześciolatki 

kliknij
Dopasuj obrazek do wyrazów

4. Bawimy się z literkami - pięciolatki

kliknij
Znajdź pary takich samych liter


Zadanie dodatkowe dla chętnych:

kliknij
Układanie wyrazów z liter 


5. Taniec do utworu Antonia Vivaldiego "Cztery pory roku - wiosna".
Wymyśl swój taniec - zaprezentuj go rodzicom. Możemy pociąć dzieciom paski kolorowej bibuły (po kilka do obu rąk) i dzieci będą tańczyć jak motyle.

kliknij 
Wiosna


6. Dodawanie do 10 - liczenie kropeczek

kliknij
Policz ile to jest


7. Religia - oglądanie filmu: 

kliknij
 Historie Biblijne Nowego Testamentu - Baranek Boży
 
Ksiądz Tomasz prosi, aby dzieci po obejrzeniu narysowały wybraną przez siebie jedną z 14 stacji Drogi Krzyżowej.
Rysunki mogą przesłać ma księdza maila, którego podam  w wiadomości SMS.


 UWAGA KONKURS PLASTYCZNY !

Informacje o konkursie w linku poniżej:

 kliknij
"ZZO Marszów oczami dziecka"

Prace wysyłamy we własnym zakresie. Być może termin zostanie przedłużony. Proszę śledzić aktualności na stronie EKOSZKOŁA.



Piątek 3 kwietnia
Temat dnia "Wiosenne powroty ptaków".


zajęcia przyrodnicze, zajęcia czytelnicze, zajęcia językowe, zajęcia plastyczne, zajęcia ruchowe, zajęcia muzyczne, zajęcia plastyczne dla chętnych

1. Poznanie nazw wybranych ptaków, które powracają do nas na wiosnę. Oglądanie zdjęć w Internecie lub w albumach (skowronek, jaskółka, kukułka, czajka, bocian, słowik, szpak). Omawianie ich wyglądu - różnic i podobieństw. Dzielenie nazw ptaków na sylaby.


* Słuchanie śpiewu ptaków:

kliknij
Dotknij/kliknij na ptaszka, a on zaśpiewa

kliknij
Głosy ptaków

2. Słuchanie opowiadania "Gdzie budować gniazdo?"


 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.


• Rozmowa na temat opowiadania.
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?



3. Informacje o życiu bocianów. Poszukanie w Internecie lub w albumie zdjęć dwóch gatunków bocianów - bociana białego i bociana czarnego.  

* Słuchanie wiadomości na temat bociana.

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice
jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych,
o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

* Poznanie budowy ptaka i jego zwyczajów na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon, buduje gniazda, składa jaja itp.).

* Zabawa - "Jestem bocianem."


Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic.


Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

4. Odkrywanie litery j, J.




 


PIĘCIOLATKI

Oglądanie zdjęć/obrazków jajek ptaków-  przepiórki, bociana, strusia (Internet).
Wyodrębnianie wyrazu – jajka.Rodzic pokazuje jajko. Rozmowa na temat: po co ptaki składają jaja? Rozbija jedno, omawia jego budowę (skorupka, żółtko, białko). Potem można usmażyć z niego jajecznicę, żeby się nie zmarnowało :) 

kliknij
Zobacz gniazda ptaków
(szukamy strony 62)

  Otwieramy karty pracy * pięciolatki "Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia" s. 64:
• Opisywanie, co przedstawia obrazek.
• Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków.
• Rysowanie po śladach rysunków.
• Kolorowanie wybranych rysunków.
• Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.



kliknij
Opowiadanie historyjki o wildze
(szukamy strony 63)


SZEŚCIOLATKI

Oglądanie zdjęć/obrazków jajek ptaków-  przepiórki, bociana, strusia (Internet).
Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.

Rodzic pokazuje jajko. Rozmowa na temat: po co ptaki składają jaja? Rozbija jedno, omawia jego budowę (skorupka, żółtko, białko). Potem można usmażyć z niego jajecznicę, żeby się nie zmarnowało :)


Bartek, Antoś , Kacper otwierają karty pracy fioletowe nr 3  na stronie 62
pozostałe dzieci klikają na link:

kliknij
Zobacz gniazda ptaków
(szukamy strony 62)

Otwieramy karty pracy "Litery i liczby" cz. 2 s. 52-53 (ilustracja):
 
• Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.
* Dzieci dzielą słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski słowie jajka.
* Wymieniają inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

• Budowanie schematu słowa jajka - używamy białe kartoniki.
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie jajka. Rozsuwają kartoniki, wymawiając głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, z ilu głosek składa
się słowo; wymawiają głośno głoski, dotykając kartoników.

• Budowanie schematu słowa Jagoda
*Rodzic  wyjaśnia, że pani Jagoda to sąsiadka dziadka i babci Olka i Ady. Na jej stodole od lat mają gniazdo bociany. Pani Jagoda dostarcza też babci kurze jajka, które tak chętnie jedzą Ada i Olek – czy to na miękko, czy to w postaci omletu.
−A wy w jakiej postaci lubicie jajka?
Dzieci dzielą słowo Jagoda na sylaby, a potem
na głoski. Układają z kartoników schemat
imienia.

* Ustalamy z dziećmi, że głoska j jest spółgłoską - bo gdy ją długo wymawiamy doczepia się do niej y "jjjjjyyyy" i dlatego oznaczamy ją na niebiesko.
• Odkrywanie litery j, J.
* Omawianie litery J, j w książce - przypomnienie, że litery wielkiej używamy w imionach.

• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 52–55 (zadania):
• Nazywanie zdjęć.
• Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
• Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
• Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
• Rozwiązywanie krzyżówki (piszemy literki w okienkach, gdyż niestety naklejki zostały w przedszkolu).
• Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów
– nazw ptaków znanych dzieciom. Jeśli dziecko ma problem - czyta wyrazy rodzic.
• Czytanie wyrazów powstałych z połączenia
sylab.

• Pokazanie dzieciom jak napisać literę j, J - rodzic pisze na dużej kartce.
• Wodzenie palcem po literze j – małej
i wielkiej, pisanej.

Zachęcamy dziecko do pisania litery w powietrzu, na dywanie, na plecach rodziców, pisakiem na kartonie, palcem na tacy z np. kaszą.
Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie w kartach pracy. 

Bartek, Antoś , Kacper otwierają karty pracy fioletowe nr 3  na stronie 63 
pozostałe dzieci klikają na link:

kliknij
Opowiadanie historyjki o wildze
(szukamy strony 63)

Przerwa w trakcie pracy na gimnastykę:



Zróbcie w domu tor przeszkód - wystarczy ustawić różne przedmioty, na przykład poduszki, pudełka,  krzesła w taki sposób, aby  dziecko było w stanie pomiędzy nimi manewrować. Może pokonywać tor na czas, z zawiązanymi oczami - wtedy wy je asekurujecie, na czworakach, tyłem, na jednej nodze  itp. Wyobraźnia nie zna granic, ale pamiętajcie o zachowaniu BEZPIECZEŃSTWA.

5. Praca plastyczna - "Bocian z płatków kosmetycznych" (dla chętnych):

kliknij
Instrukcja wykonania bociana 

Jeśli nie mamy wszystkich materiałów np. płatków kosmetycznych możemy je zastąpić innymi np. białymi kółeczkami wyciętymi z papieru lub tkaniny lub wykonać bociana według własnego pomysłu (bądź niezliczonej ilości propozycji w Internecie). 

6. Wysłuchanie piosenki:

kliknij
Kle kle boćku kle kle 

Można nauczyć się piosenki na pamięć.Piosenkę można słuchać wielokrotnie np. w ciągu dnia lub podczas wykonywania pracy plastycznej.


Zadanie dodatkowe  dla chętnych:

kliknij
TELETURNIEJ  

kliknij
Literka "J" - kolorowanka - do druku


Na koniec tygodnia obserwacji i  zapisywania pogody zróbcie eksperyment:
 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz