Plan zajęć i zadania na dni 14 - 17 kwietnia 2020r.
czas
trwania zajęć 9.00-12.00
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Drodzy
Rodzice!
W tym tygodniu rozpoczniemy pracę z KARTAMI PRACY nr 4. Macie Państwo je w domu. W związku z tym nie będzie konieczności samodzielnego drukowania różnych materiałów, co znacznie ułatwi pracę. Życzę zdrowego i spokojnego tygodnia.
W tym tygodniu rozpoczniemy pracę z KARTAMI PRACY nr 4. Macie Państwo je w domu. W związku z tym nie będzie konieczności samodzielnego drukowania różnych materiałów, co znacznie ułatwi pracę. Życzę zdrowego i spokojnego tygodnia.
Wtorek 14 kwietnia
Temat dnia: Sąsiad szpak
zajęcia przyrodnicze, zajęcia językowe, zajęcia plastyczne, zajęcia ruchowe, zajęcia czytelnicze
ZADANIA
1. Zapoznanie z wyglądem szpaka.
Dzieci wskazują na zdjęciu części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak. Omawiają wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami).
Rodzice czytają informacje o szpaku:
Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie.
W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami.
Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.
2. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby "Sąsiad szpak".
Dzieci słuchają opowiadania, oglądają ilustracje w podręczniku.
kliknij
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=59
Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była
zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować.
Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
– Na kogo dzwonisz? – spytał.
– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.
– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego
sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym
słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.
– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.
– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.
– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.
– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.
– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła
do obserwatorów pracowitego szpaczka.
– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.
– Stara się – zauważyła Ada. Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku! Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?
– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
– Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie,
rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
– Miau – miauknął jak kot i odleciał.
– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
− Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
− Gdzie założył gniazdo szpak?
− Jakie odgłosy naśladował szpak?
− Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
− Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
− Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?
• Ćwiczenia z tekstem.
kliknij
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=59
Dzieci starsze czytają głośno teksty znajdujące się pod ilustracjami do opowiadania lub czytają im rodzice.
Odpowiadają na pytania.
• Podawanie zdrobnień i zgrubień do słowa szpak.
szpak – szpaczek, szpakunio…
szpak – szpaczysko…
• Podawanie przykładów czynności, jakie może wykonywać szpak np. śpiewa, je, kąpie się (w sadzawce), karmi młode, fruwa, dziobie, buduje gniazdo…
3. Kolorowanka online "Śpiewający ptaszek"
Pomaluj ptaszka, aby był podobny do szpaka.
kliknij
https://www.kolorowankionline.net/spiewajacy-ptaszek
4. Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą.
Rodzic demonstruje ćwiczenia z gazetą. Dzieci maszerują po obwodzie koła i naśladują ruchy Rodzica:
• Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.
• Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku.
• Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni.
• Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.
• Marsz z gazetą położoną na głowie.
5. Słuchowisko - Julian Tuwim "Ptasie radio" - dla chętnych
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=sEN2qcFi1Zc
Środa 15 kwietnia
Temat dnia: Uparty kogut
zajęcia muzyczne, ćwiczenia grafomotoryczne, zajęcia językowe, zajęcia plastyczne dla chętnych
ZADANIA
1. Śpiewanie piosenki "Stary Donald farmę miał"
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
2.Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladzie drogi kury do kurnika.
Karta pracy, cz. 4, s. 3.
3. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby "Uparty kogut".
• Wyjaśnienie znaczenia słowa uparty.
− Kogo nazywamy upartym?
− Czy zwierzęta też mogą być uparte?
− Czy znacie takie zwierzęta?
Dzieci słuchają opowiadania, oglądają ilustracje.
kliknij
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=64
Rodzina Ady i Olka wybrała się do cioci na wieś. Wszyscy byli zachwyceni celem podróży. Tylko mama wydawała się trochę zakłopotana i lekko zaniepokojona.
– Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na wsi. Chyba bardzo dawno temu. Czy będą tam wszystkie wiejskie zwierzęta? – wypytywała tatę.
– Oczywiście, jak to w gospodarstwie. Będą krowy i cielęta. Świnie i prosięta. A zamiast koni i źrebiąt – dwa traktory. Traktorów chyba się nie obawiasz? – spytał żartem tata.
Mama tylko się uśmiechnęła. – Oczywiście. Nawet rogaty baran mnie nie wystraszy. Jestem supermamą.
– Będą też kury, gęsi, kaczki, indyczki. Zgroza – ciągnął tata żartobliwym tonem. Samochód wjechał na podwórko. Ada i Olek pierwsi przywitali się z ciocią i wujkiem i natychmiast
zaczęli się rozglądać za zwierzętami.
– Lola ma szczeniaki! Mogę się z nimi pobawić? – spytał Olek i już był przy kudłatej kundelce i czwórce jej szczeniąt. Ada nie mogła do niego dołączyć, ponieważ ma uczulenie na sierść. Wybrała się więc na spacer po podwórku.
– Ko, ko, gę, gę, kwa, kwa – witały ją kury i kurczęta, gęsi i gąsięta, kaczki i kaczęta. Ada z powagą odpowiadała im: „dzień dobry”, „witam państwa”, „przybijemy piątkę?”.
– Ojej, jaka piękna kózka! – Ada usłyszała zachwycony głos mamy.
– To koźlątko. Ma zaledwie kilka dni – powiedział wujek.
– Prześliczny maluszek – stwierdziła z podziwem mama.
Koźlątko nie poświęciło mamie uwagi, za to kury podniosły wielki krzyk na jej widok. Obgdakały ją z każdej strony... i sobie poszły. Został jedynie kogut. Wbił wzrok w barwną sukienkę mamy w duże czerwone koła i patrzył jak zauroczony.
– Lubi czerwony kolor – stwierdziła z zadowoleniem mama.
– Hm, obawiam się, że wręcz przeciwnie – powiedział tata.
Kogut nastroszył pióra i nieprzyjaźnie zatrzepotał skrzydłami.
– Nie przepada za czerwonym. Kiedyś wskoczył mi na głowę, bo byłam w czerwonym kapeluszu – powiedziała ciocia. – Ale to zdarzyło się tylko raz – dodała uspokajająco. Po chwili wszyscy z wyjątkiem mamy zapomnieli o kogucie. Uparte ptaszysko nie odstępowało jej na krok.
– Idź sobie – odpędzała go, jednak kolor czerwony na sukience przyciągał uparciucha jak magnes.
– Nie bój się, mamo – Ada dodała mamie otuchy.
– Dam sobie radę. – Mama bohatersko przeszła między kaczkami, kurami, minęła nawet gąsiora, ale gdy spojrzała za siebie, ponownie ogarnął ją niepokój. Kogut wciąż był tuż-tuż
i wojowniczo stroszył pióra.
– Bywa uparty jak oślątko – westchnęła ciocia. – Wracaj do kurnika, uparciuchu.
– No właśnie! – powiedziała stanowczo mama. Obie, mama i ciocia, weszły do domu. Niezadowolony kogut grzebnął pazurem i wrócił do kurnika. Tymczasem tata z wujkiem założyli na głowy kapelusze z siatką na twarz i poszli zajrzeć
do uli w sadzie. Ada unikała pszczół od czasu, gdy minionego lata została użądlona w stopę. Wolała przechadzać się pośród żółtych kaczuszek, które nie żądlą i są mięciutkie. Nawet nie zauważyła upływu czasu. Zbliżała się właśnie pora dojenia krów, więc ciocia poszła przygotować dojarki. Olek wciąż
bawił się ze szczeniętami, a tata i wujek zapomnieli o wszystkim, tak bardzo zajęli się sprawdzaniem
pszczelich uli. Znudzona mama postanowiła do nich dołączyć. Jednak żeby dotrzeć do furtki prowadzącej do sadu, musiałaby przejść obok kurnika. Co będzie, jeśli kogut ją zobaczy? Wolała tego uniknąć. Postanowiła przechytrzyć nieprzyjaznego ptaka i przedostać się do sadu przez płot.
Jakież było zdziwienie Ady, gdy zobaczyła mamę wspinającą się na ogrodzenie. Pokonanie płotu, kiedy ma się na sobie odświętną sukienkę, nie jest łatwe, jednak mamie się to udało. Co prawda w rajstopach poleciało oczko, a sukienkę lekko rozdarła, ale kto by się tym przejmował.
– Oczko ci ucieka, łap je! – zażartował tata na widok żony.
– To nic takiego. Wykiwałam koguta – powiedziała szeptem, zadowolona z siebie mama. Chwilę później Ada zobaczyła koguta, który bez trudu przefrunął nad płotem i wylądował
w sadzie.
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Czy mama Olka i Ady była wcześniej na wsi?
− Z kim bawił się Olek?
− Co robiła Ada?
− Jaki ptak zainteresował się mamą? Dlaczego?
− Czym zajęli się tata z wujkiem?
− Jak mama przechytrzyła koguta? Czy jej się to naprawdę udało?
• Ćwiczenia z tekstem.
Starsze dzieci, jeśli potrafią czytają głośno teksty znajdujące
się pod ilustracjami do opowiadania. Młodszym i tym, którzy nie potrafią czytają rodzice.
kliknij
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=64
4. Zabawa "Jakie jest zwierzę?"
Rodzic pyta pyta: Jaki (jaka) jest…? – podaje nazwę zwierzęcia, a dzieci wymyślają określenia. Np.
Jaka jest kura? (mała, głośna…)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny…)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…)
Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…)
Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny…)
5. Nazywanie zwierząt, które grupa Ady zobaczyła na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Odszukiwanie zwierząt znajdujących się w pętlach na dużym obrazku.
* Karty pracy, cz. 4, s. 4–5.
6. Odkrywanie litery ż, Ż.
"Ż jak żubr"
PIĘCIOLATKI
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 68-69
• Określanie, co przedstawia obrazek. Podawanie pierwszej głoski z jego nazwy.
• Rysowanie po śladach rysunków.
• Podawanie głosek, jakimi rozpoczynają się słowo żubr i nazwy rysunków.
•Dzielenie nazw obrazków na sylaby.
• Zaznaczanie liter ż, Ż w wyrazach.
SZEŚCIOLATKI
•Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – żubry.
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 64–65.
R. pyta:
− Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?
− Czy żubry żyją wolno?
• Analiza i synteza słuchowa słowa żubry.
Dzieci dzielą słowo żubry na sylaby i na głoski. Liczą, ile w słowie żubry jest sylab, a ile głosek. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę ż słychać na początku (żaba, żurek, żyrafa…), w środku (leżak, jeżyny, kałuża…). N. zwraca uwagę, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż.
• Budowanie schematu słowa żubry.
(Białe kartoniki) Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab
słyszą w słowie żubry. Rozsuwają kartoniki i wymawiają sylaby głośno. Następnie układają tyle kartoników, ile
głosek słychać w słowie żubry – wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników.
• Budowanie schematu słowa Żaneta.
R. mówi, że niedaleko domu dziadków
mieszka dziewczynka o imieniu Żaneta.
Dzieci dzielą imię na sylaby i na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.
• Budowanie modeli słów: żubry, Żaneta.
(Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki)
• Określanie rodzaju głoski ż.
Dzieci wypowiadają głoskę ż: długo: żżżyyyy…krótko: ż, ż, ż, ż…Głoska ż jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.
Pod schematami słów zaznaczają miejsca głoski ż niebieskimi kartonikami. Uzupełniają modele słów: żubry, Żaneta, niebieskimi kartonikami i czerwonymi kartonikami.
• Odkrywanie litery ż, Ż.
Tu użyjemy kartoniki z literami, które kiedyś dałam dla dzieci do domu na zebraniu rodziców. Jeśli takich nie mamy to używamy inne literki.
R. pokazuje litery ż, Ż, a dzieci omawiają ich wygląd. Wskazują różnice pomiędzy literami. Następnie umieszcza kartoniki z literami we właściwych miejscach pod modelami
słów (czyli pod kartonikami kolorowymi): żubry, Żaneta. R. pyta:
−Kiedy używamy wielkiej litery?
• Umieszczanie poznanych liter we właściwych miejscach.
Kartoniki z literami: u, b, r, y, a, n, t, e
Dzieci umieszczają pod modelami słów kartoniki z odpowiednimi literami. Czytają powstałe wyrazy.
• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 64–67.
• Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
• Kolorowanie na niebiesko liter ż, Ż w wyrazach.
• Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
• Oglądanie obrazków. Czytanie wypowiedzeń,
wpisywanie obok nich odpowiedniej
liczby – takiej, jaka jest przy obrazku, którego
wypowiedzenie dotyczy.
• Wodzenie palcem po literze ż – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter ż, Ż po śladach, a potem – samodzielnie.
Zadanie dodatkowe dla chętnych:
*Uczymy się rysować kurczątko:
kliknij
https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/narysuj-kurczaczka-590
*Prace plastyczne:
Czwartek 16 kwietnia
Temat dnia: Na podwórku
zajęcia ruchowe, zajęcia matematyczne, ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia słuchowe, zajęcia przyrodnicze, ćwiczenia pamięci, religia, zajęcia plastyczne dla chętnych
ZADANIA
1. Opowieść ruchowa – "Wycieczka na wieś".
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dzieci maszerują po pomieszczeniu). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (R. wymienia nazwy gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy). Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dzieci robią daszek nad oczami, spoglądają w górę. Następnie naśladują charakterystyczne ruchy - machanie skrzydłami, chodzenie z wysoko uniesionymi nogami, stanie na jednej nodze i klekot bociana). Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dzieci przechodzą do przysiadu. Na hasło: Rośniemy... dzieci powoli wstają). Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Dzieci naśladują skoki zajączków). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dzieci kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).
2. "Długi, krótki"– ćwiczenia w mierzeniu długości.
• Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Mały dywan.
Dziecko i Rodzic mierzą szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Czy nasze stopy są jednakowej długości?
• Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan.
Dziecko i Rodzic mierzą długość dywanu krokami, które głośno liczą.
− Dlaczego wyszły nam różne wyniki?
− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).
• Pokaz linijki, miarki krawieckiej.
Linijka, mały dywan.
Rodzic mierzy linijką, miarką krawiecką długość małego dywanu.
• Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić. Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.
3. Ćwiczenia matematyczne
Dla Sześciolatków:
• Ćwiczenia w czytaniu oraz dodawaniu do 10.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 69.
Czytanie tekstu indywidualnie przez dzieci.
Wykonywanie i zapisywanie działań
• Utrwalenie cyfr
kliknij
http://pisupisu.pl/przedszkole/jaka-cyfra
4. Ćwiczenia grafomotoryczne.
Dla pięciolatków
• Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 68.
5. Odgadywanie odgłosów zwierząt.
Dzieci najpierw słuchają dźwięków wydawanych przez zwierzęta bez oglądania obrazu i odgadują. Potem mogą obejrzeć od nowa cały filmik, naśladując razem ze zwierzętami ich głosy.
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE
6. Zwierzęta gospodarskie - utrwalenie nazw zwierząt.
• Karta pracy, cz. 4, s. 8.
Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mami ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub
samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.
• Rozwiązywanie zagadek
Lubi głośno gdakać,
kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
(kura)
Zakręcony ogonek,
śmieszny ryjek ma
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
(świnka)
Na przykład łaciate,
w oborze mieszkają.
Pasą się na łąkach,
zdrowe mleko dają.
(krowy)
Nie pieje, nie gdacze,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa.
Jak się nazywa?
(kaczka)
Grzebień ma na głowie,
swoim głośnym pianiem
wszystkich wczesnym rankiem
budzi na śniadanie.
(kogut)
5. Ćwiczymy pamięć "Zwierzęta wiejskie"
kliknij
https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4
6. Oglądanie bajki z Nowego Testamentu pt. "Zmartwychwstanie Chrystusa".
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=sC4o9AuysWw
Po obejrzeniu dzieci rysują krzyż z czerwoną stułą (może być bez pasyjki) i jak potrafią figurkę zmartwychwstałego.
Zadania dodatkowe dla chętnych
Kolorowanki zwierzęta wiejskie do wyboru:
kliknij
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/zwierzeta-gospodarskie/
Piątek 17 kwietnia
Temat dnia: Prace na wsi.
zajęcia przyrodnicze, zajęcia ruchowe, ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia grafomotoryczne, zajęcia plastyczne, zajęcia logopedyczne, zajęcia matematyczne dla chętnych
ZADANIA
1. Po co hodujemy zwierzęta – ćwiczenia i zabawy.
• "Co nam dają zwierzęta?" kury, owce, krowy, pszczoły, gęsi,
• "Od kogo mamy te produkty?" jajka, miód, jogurt, ser, wełnę, pióra, poduszki,
• Zabawa "Smakujemy i dotykamy".
Potrzebne będą: produkty pochodzące od zwierząt, apaszka.
Rodzic pokazuje dziecku produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód, mleko, wełna, pióra. Następnie zasłania dziecku oczy i podaje do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dzieci podają nazwy produktów, a po odsłonięciu oczu nazywają zwierzęta, od których te produkty pochodzą, i wskazują je na obrazkach (ćwiczenie poprzednie).
• Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dzieci mówią, do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt…
pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…
2. Rytmiczna rozgrzewka w podskokach.
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
3. Lekcja zawodoznawstwa - wycieczka do gospodarstwa rolnego - film pt. "Co słychać na wsi?"
kliknij
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
*Gra "Kto tu mieszka"
kliknij
https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07
* Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi i zawodów z nimi związanych.
• Karta pracy, cz. 4, s. 10.
Oglądanie zdjęć przedstawiających prace na wsi. Określanie, co to za prace. Poznawanie nazw zawodów.
Pole - na polu pracują rolnicy.
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
− Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?
Sad - w sadzie pracują sadownicy.
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie - o zwierzęta dba hodowca zwierząt.
Hodowcy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.
− Czy praca na wsi jest łatwa?
Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.
4. Ćwiczenia grafomotoryczne
- pięciolatki
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 71.
• Rysowanie po śladach.
• Kolorowanie rysunku.
- sześciolatki
Karta pracy, cz. 4, s. 11.
Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Czytanie z Rodzicem lub samodzielnie ich nazw.
Łączenie rysunków z nazwami.
Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej
niż w poprzednim.
5. Zajęcia plastyczne - zwierzątka wiejskie z plasteliny - makieta gospodarstwa rolnego
Propozycja:
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=_9mtHANZi6M
lub według pomysłu w obejrzanym filmie " Co słychać na wsi".
6. Naśladuj misia - ćwiczenia artykulacyjne
kliknij
https://wordwall.net/resource/1056290/na%c5%9bladuj-misia-%c4%87wiczenia-artykulacyjne
Zadanie dodatkowe dla chętnych:
*Gra matematyczna - Płytki domino
kliknij
https://szaloneliczby.pl/plytki-domino/
*Gra "Zwierzęta na wsi"
kliknij
https://wordwall.net/pl/resource/1122313/untitled4
*Gra "Na jaką głoskę?"
kliknij
https://view.genial.ly/5e94acb69334740d78ba4412
*Memory - łączenie dorosłych zwierząt i ich dzieci w pary
kliknij
https://learningapps.org/view3390883?fbclid=IwAR0HGrTey8bM_-9gSDOHqAbFTPULA5H7ypimvJLcdMLI3q9_-tQ6tHCXA7c
* Zwierzęta na wsi (odgłosy, zagadki, zadania)
kliknij
https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3aZ2ryVaPMYGl6M4FcvomJZfn7GoNnd57Mq_Y9LPakQ2OkfTfbgOfqEZ0
* Puzzle - można wydrukować pociąć i pobawić się w układnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz